Nedan följer kraven för bokredovisningen och i vår matris arbetar vi med förmågorna: Läsa - läsförståelse och Läsa - tolka, analysera. Ni får alltså en ny möjlighet att visa er läsförståelse och er förmåga att tolka och analysera skönlitteratur.
Fakta
·
Bokens titel
·
Författarens namn
Förståelse
·
Kort beskrivning av huvudpersonen/ huvudpersonerna
·
Kort sammanfattning av bokens innehåll
Tillämpning
·
Gör minst en sammankoppling mellan bokens innehåll och egna erfarenheter.
Påminner bokens innehåll om saker du varit med om eller något du hört,
sett eller läst tidigare? Vad är likt? Vad är olikt?
Analys
·
Vad för slags bok är detta? Vilken genre? (Äventyr, rysare,
spökhistoria, kärleksberättelse, "växa-upp-bok"/ungdomsbok et c) Varför då? Hur kommer du fram till det? Finns det några bevis i bokens som du kan använda?
·
Ur vilket perspektiv berättas boken? (Jag-perspektiv, en allvetande
författare, parallellhandling et c). Hur vet du det?
·
Följer boken kronologisk ordning eller hoppar man i tiden? Finns det
tillbakablickar eller avslöjar författaren hur det kommer att gå (T ex"Det
skulle han aldrig ha gjort".) Berätta gärna hur du kommer fram till det här?
·
a Vad tycker du om språket i boken? Varför tycker du så här?
Vad är temat i boken? Varför tror du att det är just det här?
Finns det något budskap i boken? Vad för något i så fall? Hur kommer du fram till det här? Finns det bevis som stärker din åsikt?
a Vad tycker du om språket i boken? Varför tycker du så här?
Vad är temat i boken? Varför tror du att det är just det här?
Finns det något budskap i boken? Vad för något i så fall? Hur kommer du fram till det här? Finns det bevis som stärker din åsikt?
Syntes
·
Vad tror du hände sen? Varför då?
Värdering
Vad tycker du om boken? Varför?
För vem är denna bok lämplig? Varför?
Vad tycker du om boken? Varför?
För vem är denna bok lämplig? Varför?
V
Följande förmågor kommer jag att bedöma i er bokredovisning:
läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syftenMatris:
Lycka till! /Josefin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar