Religion
Du
kan resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar
genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang och använda
etiska begrepp och modeller på ett väl fungerande sätt (A)
Biologi
Du
kan samtala om och diskutera frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk
hållbarhet och skiljer då fakta från värderingar och formulerar
ställningstaganden med välutvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. I
diskussionerna ställer du frågor och framför och bemöter åsikter och argument
på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.
Du
kan använda informationen på ett väl fungerande sätt i diskussioner och
för att skapa välutvecklade texter och andra framställningar med god anpassning
till syfte och målgrupp. (A)
Svenska
Du
kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och
framföra åsikter med välutvecklade och väl underbyggda argument på ett
sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar
dem.
Du
kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad
textbindning samt väl fungerande anpassning till text typ, språkliga
normer och strukturer. (A)
Genmodifierad mat för vem?
Är genmodifierade (GMO)
växter och djur i jordbruket bra eller dåligt? Vilka möjligheter reser
teknikerna? Vilka risker för de med sig? Och vem kan få nytta av tekniken? Vad
kan den betyda för konsumenter? För bönder i den rika delen av världen? För
bönder i tredje världen?
Så har vi människor rätt att ta makten över andra varelsers
arvsanlag och flytta gener fram och tillbaka över artgränserna? Beroende på vad
man svarar: Varifrån kommer i så fall den rätten? Vem eller vad förbjuder oss?
Finns det undantag? Kan den som principiellt är för tekniken se några
sammanhang där det borde vara tabu att föra in nya gener? Kan den som är mot,
se några fall när fördelarna är så stora att det trots allt vore försvarbart?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar